2021. augusztus 25. (szerda) 09:03

Felkészülés az iskolára – foglalkozások, módszerek, programok és bevett jógyakorlatok

tudasblog
news/3_0_1000.jpg

Minden szülőt, akinek iskolába készül a gyermeke, érdekel, hogyan készülhet fel minél jobban a várva-várt iskolakezdésre. A nagy izgalom már az egész nagycsoportos időszakot belengi, és a tanévet megelőző nagybevásárlással zárul.

Az ma már természetes, hogy igyekszünk megismerni, és gyermekünkkel megismertetni azt az intézményt, ahol szeptembertől a padot koptatja majd. Az iskolák által szerevezett iskola-előkészítő programok nagyon sokat segítenek a beilleszkedésben – ezeken kiderül, hogy megfelelő környezetben, szimpatikus, felkészült szakemberek közé kerül majd a lurkó. Jó látni, ahogy a tematikus foglalkozásokon, játékos és izgalmas feladatok megoldása közben szagol bele a gyermek az iskola légkörébe. Nem szabad azonban arról megfeledkezni, hogy ezek a foglalkozások inkább az iskola népszerűsítését szolgálják, nem teljesen a valós képet mutatják nekünk.

A beszoktatás egy egyre inkább bevett gyakorlata az általános iskolai „gólyatáborok” szervezése, melyekkel közvetlenül az iskolakezdés előtt, játékosan, szünidei keretek között vezetik be a kis elsőst az iskola életébe – ezzel kétségkívül kiküszöbölve a régen természetes első napi krízist, megelőzve sok-sok negatív élményt.

Az interneten megannyi iskola-előkészítő tréning és módszer közül választhatunk, melyek bizonyára mind kitűnőek és szakmailag kidolgozottak, de árfekvésük miatt nem biztos, hogy mindenki számára elérhetőek – ráadásul sokkal kevésbé intézményre szabottak, így a tanulással kapcsolatos kérdésekben segíthetnek, de az új közeg, a megváltozott körülmények okozta megpróbáltatásokhoz való alkalmazkodásra kevésbé alkalmasak. Ember legyen a talpán, aki eligazodik ezek között – és sokszor semmilyen garancia nincs a foglalkozások sikerére.

A magyar oktatáspolitikában is felmerült, míg számos, még környező országban alkalmazott gyakorlat az előkészítő évfolyam. Ebben az esetben a gyermek iskolai környezetben, iskolai szabályokhoz alkalmazkodva sajátítja el a szokásokat, szokja meg a feladatokat – de még teljesítménykényszer, és az abból fakadó stresszhelyzet nélkül. Érdekes lenne, ha valamikor legalább megengednék ezeknek a bevezetését – de ugye most még az előkészítő évfolyam nem opció számunkra.

Kikérhetjük szakemberek közvetlen segítségét is. A nevelési tanácsadó véleménye alapján az iskolakezdés nehézségeire, és iskolai nehézségek kezelésére szakosodott fejlesztők programjaiba kapcsolódhatunk be. Persze ezt legtöbbször csak azok igénylik, akiknek kiderült, vagy jól látható már valami rendellenesség, probléma…

Egy biztos: ahhoz, hogy megfelelően felkészítsük gyermekünket az iskolakezdés nehézségeire, elengedhetetlenül fontos, hogy minél szélesebb képet kapjunk a még(!) ovis kompetenciáiról, erősségeiről illetve fejlesztendő területeiről. Erre kínál megoldást a PractiKid®, amely játékos, mesés módon, teljeskörűen méri fel az ovis tanulási képességeit – segítve a szülőket a megfelelő program és módszer kiválasztásában.

Önök hogyan készülnek fel a kihívásokra? Ismernek ezeken kívül olyan lehetőséget, amivel segíthetjük, megkönnyíthetjük a belerázódást az iskolai életbe? Írják meg nekünk!

Vissza